Potilaan Lääkärilehti

Jumppaohjeet nyt tarjolla myös videoinaKuminauhajumppa tekee hyvää selälle

Jumppaohjeita keppijumppaan, kahvakuulatreeneihin, taukojumppaan ja muuhun liikuntaan. Ota käyttöösi fysioterapeuttiemme laatimat helpot ohjeet työhön ja vapaa-aikaan. 

Jumppaohjeita selän sekä niska-hartiaseudun hoitoon



Pääsiäisenä pihalle? 7 vinkkiä puutarhatöihin

puutarhatyot_pieni-200.jpgPuutarhatyöt ovat hyvää arkiliikuntaa. Miltei kaikissa pihatöissä kyykistytään, kumarrellaan, nostellaan ja kaivetaan. Näin selkä voi rasittua.

Selkään kohdistuvaa kuormitusta voi pienentää työskentelemällä mahdollisimman pystysuorassa ja tekemällä nostot ergonomisesti. Selkä pitää myös vaihtelevasta tekemisestä ja työn tauottamisesta.

Tutustu selkäystävällisiin puutarhavinkkeihin

Testaa oma ryhtisi

Hyvä ryhti ehkäisee selkäkipua - Tee ryhtitesti! 

Hyvä ryhti on tärkeä selälle ja koko vartalon toimivuudelle. Kun ryhti pysyy hyvänä kaikissa asennoissa, kuormitus kohdistuu selkään mahdollisimman tasapuolisesti.

Hyväryhtinen pystyy käyttämään lihaksia tehokkaasti kävellessä, istuessa ja nostotyössä.

Testaa oma ryhtisi




Lomalle lähdössä? Näin matkustat ilman selkäkipuja

Automatkalla kannattaa kiinnittää huomiota autoilu_pieni.jpg
hyvään ajoasentoon, selälle ystävälliseen autosta poistumiseen ja autoilun tauotta miseen. Jos matkustat lentokoneella, junalla tai bussilla, liikuttele säännöllisesti jalkoja, muuta istuma-asentoasi ja nouse käytävälle seisomaan tai kävelemään noin kerran tunnissa.

Tutustu selkäystävällisiin matkustusvinkkeihin

Millainen on hyvä patja selälle? Kuinka valitset sopivan tyynyn? 

Tunnetko hyvän patjan ominaisuudet?Sopivalla patjalla ja tyynyllä nukkuessa selkäranka on luonnollisessa asennossa yön aikana ja verenkierto on paras mahdollinen koko selän alueella. 


Kysymyksiä ja vastauksia selkäkivusta

Kuinka kauan selkäkipu kestää? Miten selkäkipua voi hoitaa? Milloin pitää mennä lääkäriin?

Tiedätkö, miten selkäsi toimii? 

Nikamat, välilevyt, selkäranka, selkäydinkanava - selän rakenteen tunteminen auttaa ymmärtämään, miten voit suojata selkääsi ja ehkäistä selkäkipua.


Tukivyöstä apua selälle Tukivyö avuksi selkäongelmiin

Ortopedinen selän ja vyötärön tukivyö tukee lanne- ja ristiluun aluetta ja korjaa ryhtiä sekä lievittää alaselän kipuja. Raskausajan tukivyötä suositellaan käytettäväksi erityisesti raskauden loppuvaiheessa helpottamaan ja ennaltaehkäisemään lihaskipuja ja epämukavuutta. Ryhtiliivi sopii käytettäväksi sekä ennaltaehkäisevään hoitoon että leikkauksen jälkeiseen tilaan.

Tule mukaan oman alueesi selkäyhdistyksen toimintaan!

Selkäyhdistysten toimintamuodoista tavallisimpia ovat liikuntaryhmät, vertaistuki, tuetut lomat, luentotilaisuudet ja virkistystoiminta. Lisätietoja oman paikkakuntasi toiminnasta saat lähimmän yhdistyksen yhteyshenkilöiltä.

Lisätietoa selkäyhdistyksistä

Selän hoito ja raskausHoida selkääsi raskausaikana

Raskauden edetessä elimistössä tapahtuu muutoksia. Paino lisääntyy ja painopiste kehossa muuttuu enemmän alas- ja eteenpäin ja alaselän notko korostuu.

Mikäli raskaus etenee normaalisti eikä esteitä liikuntaharjoittelulle ole, auttaa säännöllinen harjoittelu ehkäisemään selkävaivoja, lantionpohjan ongelmia ja ylläpitämään yleistä lihaskuntoa. Tutustu monipuolisiin ohjeisiimme hyvän ryhdin ja tasapainon säilyttämiseksi sekä lihaskunnon ylläpitämiseksi.

Odottavan selkä -opas
Raskausajan tukivyö helpottaa lihaskipuja
  

Tapahtumat

Maksuttomia yleisöluentoja

Suositut Vastaisku vaivoille -luennot jatkuvat 20 uudella paikkakunnalla. Luennoilla käsitellään monipuolisesti tuki-ja liikuntaelinsairauksia ja -vammoja sekä niiden syitä ja ennaltaehkäisy- ja hoitomahdollisuuksia.

Katso paikkakunnat ja luentoajat


Selkäliitto

Suomen Selkäliitto on selän hyvinvoinnin asiantuntija, joka tukee ihmisiä aktiiviseen selän itsehoitoon.

Selkäliittoon kuuluu 33 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea ja neuvontaa, luento- ja virkistystilaisuuksia ja retkiä.

Raha-automaattiyhdistyksen logoSelkäliiton toiminta perustuu yhdessä sovittuihin arvoihin:

  • Ihmisläheisyys
  • Vastuullisuus
  • Avoimuus

Toimiston yhteystiedotSavuton työpaikka

Suomen Selkäliitto ry
Eerikinkatu 16 A 2
00100 Helsinki
puh (09) 605 918
selkaliitto@selkaliitto.fi